2019’un Sağlıklı Beslenme Trendleri!

Yaşam tarzımızdaki değişikliklerle birlikte en temel ihtiyaçlarımızdan biri olan beslenme alışkanlıklarımızda da köklü değişimler oldu. Zorlu ve stresli iş hayatı, trafik, kirli hava, genel olarak hayat şartlarının zorluğu bu değişimde büyük rol oynuyor.

60.474

Hızlı dijitalleşme ve toplumsal medyanın da yaygın yazışma ve etkileşim sebebiyle trendlerin belirlenmesinde mühim tesiri var. Günümüzde birçok beslenme trendi olsa da meydana getirilen emekler hep aynı noktada birleşiyor. En iyi beslenme şekli, kişinin yaşam tarzına en uygun ve sürdürülebilir beslenme şeklidir.

Organik beslenme her devrin trendi

Organik beslenme aslen yeni bir trend değil, oldukça uzun süreden beri çoğumuzun hayatında. Ve organik beslenmeye itina gösteriyoruz. Bu biçim beslenme gene ilk sıradaki yerini koruyor. Sadece günümüzde organik besin bulmak ve bulduklarımıza güvenmek oldukça zor. Bu gıdaları satın alırken organik besin sertifikalarının olmasına dikkat etmemiz gerekiyor. Organik gıdalar, hiçbir kimyasal madde, bileşik ve iyonlayıcı ışınım gübre kullanılmamış, genetiği değiştirilmemiş gıdalardır. Organik gıdaların yetiştiği topraklar günümüzde uygulanan metotlardan %50 daha çok vitamin, mineral ve öteki gıda öğelerini içeriyor. Ek olarak organik gıdalar daha yüksek antioksidan kapasitesine haiz. Dolayısıyla bu gıdalar çağımızın vebası kansere karşı koruyucu tesir gösteriyor ve hastalık oluşma riskini azaltıyor.

Intermittent fasting

Intermittent fasting, son dönemlerde kilo vermek ve sıhhatli yaşamak için birçok şahıs tarafınca uygulanan bir yöntem haline geldi. Bu yöntemde bilgili ve planlı olarak öğünler atlanıyor ve oruç pencereleri oluşturuluyor. En oldukça tercih edilen iki modeli; “belirli aralıklarda beslenme” ve “2 öğün atlayarak 24 saat aç kalmak”. İlk yöntemde 4,6 ya da 8 saatlik tokluk periyotları var. Şu demek oluyor ki 24 saat içinde 16 saat aç kalıp 8 saat yiyecek yenilebilir. Öteki yöntemde ise bigün düzgüsel beslenip öteki gün aç kalınır. Sadece meydana getirilen emekler bu beslenme tarzının öteki kalori kısıtlı diyetlerden daha etkili bulunduğunu ya da daha çok ağırlık kaybı sağladığını göstermiyor. Ya da sporcular için performans artırıcı olduğu kanıtlanmamış. Intermittent Fasting’de en uygun yöntem 16/8 yöntemi sadece bu beslenme seçimi hakkında daha oldukça bilimsel çalışmaya gerekseme var.

Ketojenik diyet

Ketojenik rejim ilk olarak 1920’li yıllarda epilepsi tedavisi için kullanıldı. Günde 50 gr.’dan daha azca karbonhidrat tüketimini gerektiren bir beslenme şekli. Bu rejimde karbonhidratın yerini yağlar alıyor ve yüksek yağ, düşük karbonhidrat, orta derecede protein içeriyor. Şu demek oluyor ki aslen bu rejim bilinenin aksine yüksek proteinli bir rejim değil. Kanda uzun süre keton cisimciklerinin bulunması ketozis durumuna,  bu durum ilerlerse de ketoasidoza niçin olabilir. Ek olarak yüksek protein ve yağ içeren rejimler kalp, böbrek ve kemik sağlığı için risk oluşturuyor. Şu demek oluyor ki ketojenik rejim bir zayıflama yöntemi olarak kesinlikle kullanılmamalı.

Glutensiz beslenme trendine dikkat 

Son dönemde birçok şahıs gluten hassasiyeti olmasa bile glutensiz beslenme tarzını benimsemiş durumda. Hatta bu biçim beslenme bir dönem ciddi bir artış gösterince araştırmacılar çölyak hastalığı (gluten alerjisi) olmayan bireylerde glutensiz beslenmenin teşvik edilmemesi icap ettiğini açıklamak durumunda kaldılar. Gluten, buğday, arpa, çavdar benzer biçimde bazı tahıllarda organik olarak bulunan bir proteindir. Doktorlar tarafınca glutensiz beslenmeyi yaşam seçimi haline getirmesi ihtiyaç duyulan kişiler haricinde rejim yaparken glüteni hayatından çıkaran kişilerde, kalp hastalıkları riskinin arttığı gözlenmiştir. Sebebi ise tam tahıllı gıdaların gluten haricinde lif, vitamin ve mineral benzer biçimde birçok gıda öğesini de içermesidir. Rejimde bu gıda öğelerinin yetersiz kalması da kalp hastalıkları riskini artırıyor. O nedenle vücudumuzu tanımadan ve hekim görüşü almadan yalnız trend olduğundan beslenme şeklimizi değiştirmemiz gerekiyor.

Vegan ve vejetaryen beslenme

Vatanımızda vejetaryen beslenme oldukça yaygın. Son dönemlerde buna vegan beslenme de eklendi. Peki bunlar ne demek? Vejetaryen beslenme tarzını benimseyen kişiler, hayvansal kaynaklı (et, balık, kümes hayvanları vb.) gıdaları tüketmiyorlar. Sadece yumurta, süt ve süt ürünleri benzer biçimde hayvansal bazı gıdaları tüketiyorlar. Vegan beslenme tarzındaysa, hayvansal hiçbir besin tüketilmiyor. Et haricinde yumurta, bal, süt ve ürünleri benzer biçimde hayvansal hiçbir gıdanın rejimde yeri yok. Bu iki beslenme şeklinde de meyve, sebze, tam tahıllar ve bitkisel proteinler yoğun olarak tüketildiği için bağışıklık sistemi güçleniyor. Çoğu zaman kalp-damar hastalıkları, hipertansiyon, diyabet, aşırı kiloluluk ve bazı kanser türleri vejetaryen yada vegan beslenenlerde vejetaryen/vegan olmayanlara nazaran daha azca rastlanıyor. Sadece bu beslenme seçimi daima oldukça sıhhatli bir beslenme seçimi anlamına gelmiyor. Bu kişiler dönem dönem kan tahlili yaptırmalı ve gıda öğelerinin kafi alımına dikkat etmeliler.